Sommige kunstenaars kunnen overal iets van maken. Zo ook Bram Amendt. Hij studeerde aan de Design Academy in Eindhoven en cognitieve psychologie aan de universiteit Maastricht. Tegenwoordig werkt hij vanuit zijn studio-kelder in Roermond. Voor Bram komt de combinatie van wetenschap en kunst dus als vanzelf. Door zijn liefde voor ambacht, drang naar avontuur, interesse in geschiedenis en een ongestilde honger naar weten hoe alles werkt, verandert zijn kelder van donker hol naar een laboratorium voor ontdekking. Van materiaal dat voor anderen niets meer waard is maakt Bram installaties die het midden houden tussen organische gegroeid en handmatig gefabriceerd design. Bekijk ook onderaan het interview hoe Life – Patterns werkt (video).
1. Welk gereedschap is onmisbaar in je werkruimte?
Het is misschien saai, maar ik vind mijn laptop onmisbaar; Research, 3d tekeningen, programmeren. Als ik een analoge tool moet kiezen dan de platbek-tang. Dat is meer om de naam dan om de functionaliteit. Stanley mesje, ook heel belangrijk, en een potlood, dat ook. Ja, wacht als er één ding belangrijk is, als ik echt moet kiezen, pistool tegen mijn hoofd, dan is het toch het potlood. Niks spannends eigenlijk. Oh en muziek.
2. Hoe hou je jezelf geïnspireerd in je werkruimte?
Muziek inspireert mij. Ik luister naar funk, soul, hiphop, rock, elektronisch, eigenlijk alles wat voorbij komt op Intergalactic FM, een fantastisch radiostation. En internet porno, vooral Japanse wall porno. Maak Japanse wall porno bekend alsjeblieft, ik hoop dat meer mensen ervan kunnen genieten! Bij Japanse wall-porn zit er een vrouw in de muur gebouwd, ze kan er niet uit, eigenlijk kan ze heel weinig. In mijn favoriete filmpje is er een echtpaar. De man moet van de vrouw de muur gaan bevredigen, of zichzelf lozen in die muur–hoe je het ook wilt zien. De uitwerking en de details interesseren mij. Ik hoef er zelfs niets mee te doen voor een kunstwerk, puur de ranzigheid ervan vind ik geweldig. In Nederlandse of Amerikaanse porno zouden ze nooit de moeite nemen om zo’n muur te maken. Daarom is Japanse porno het beste, het is sophisticated, meest smerig, maar ook het meest verfijnd.
3. Waarom heb je voor deze werkomgeving als basis gekozen?
De ruimte telt ook mee in mijn inspiratie. Ik zocht een old school werkplaats zoals een opa of oom hadden vroeger. Op die plekken vind ik het fijn om te werken. Zo’n heel groot open, heel modern atelier, daar voel ik me niet thuis. Ik fantaseer ook graag dat 300 jaar geleden ook al iemand hier aan het werk was. Ik heb ook oude kaarten van Roermond opgezocht, en het blijkt dat hier honderden jaren geleden al kelders waren. Bovendien zat hier recht voor het huis de stadsmuur van Roermond, en daarachter lagen de Roermondse catacomben. Ik weet zeker dat ik maar een halve meter door de keldermuur hoef te breken en dan kom ik al in die gangen terecht. Daar krijg ik dan alle avonturen voorgeschoteld die ik ooit had willen meemaken.
Ik heb voor Roermond gekozen, omdat ik hier ben opgegroeid. Eerder had ik het idee dat ik weg moest. London bijvoorbeeld bevalt mij heel erg, daar zou ik graag naar terug willen gaan. Ik dacht dat een grote stad nodig was voor contacten enzo, maar je kunt ook die contacten onderhouden vanuit de periferie, en dan de voordelen benutten van lage huur. Dat geeft veel meer vrijheid. Op die manier hoef ik niet iedere opdracht aan te nemen om geld te verdienen. Ik kan mezelf zo veel gelukkiger houden.
4. Als je een werkplaats van een andere kunstenaar of creative kunt bezoeken, wie kies je en hoe denk je dat die ruimte eruit ziet?
Nikki de Saint Phalle en haar man Jean Tinguely: Ik ben niet perse fan van hun kunst, maar wel van hun insteek. Toen ze uit elkaar zijn gegaan op amoureus gebied heeft Jean Tinguely in het bos zijn laatste mega-werk gebouwd. Puur voor het bouwen, alleen voor zichzelf, zonder subsidies en steun heeft hij zich aan dat project gewijd. Daar zou ik graag willen rondlopen terwijl hij daar aan het werk was. Ook als zijn vrouw op bezoek kwam. De interactie tussen die twee lijkt me ontzettend interessant.
5. Wat is het beste advies dat je ooit gekregen hebt?
Het is niet het beste advies ooit, dat vind ik te cliché, maar dit advies is wel perfect toegespitst op makers. Wanneer je aan een project werkt volg je een bepaalde weg om je doel te halen. Opeens blijkt soms dat de weg die je gekozen hebt niet de ideale manier is, en je iets veel slimmer kan oplossen. Koppige mensen nemen die afkorting niet, omdat ze al zoveel uren hebt gestoken in die lange weg. Daarmee missen ze wat eigenlijk belangrijk is: het doel onder ogen houden en je zwoegen niet als verloren beschouwen. Ook met die afkorting kun je een goed eindresultaat creëren. Je moet proberen je eigen traditie te doorbreken als het je iets kan opleveren. Stel je voor ik zou nu nog alles knippen en snijden terwijl ik illustrator kan gebruiken. Ik kan stellen dat mijn knippen en snijden mij een origineler werk oplevert dan illustrator, maar dat vind ik absolute onzin. Een moeilijkere werkwijze bepaalt niet de originaliteit of kwaliteit van het eindproduct, de maker doet dat.
Daarmee missen ze wat eigenlijk belangrijk is: het doel onder ogen houden en je zwoegen niet als verloren beschouwen.
6. Welk advies wil je andere kunstenaars en creatives geven?
Ik voel me nog niet ervaren genoeg om advies uit te delen, dus ik wil mijn advies over afkortingen nemen doorgeven aan anderen.
www.bramamendt.com | Foto’s copyright Nika Dings
Some artists can find new use in anything and Bram Amendt is one of these people. He studied at the Design Academy in Eindhoven and cognitive psychology at the University Maastricht. Now he works from his basement atelier in Roermond (NL). With this background the combination of art and science comes easily to Bram. His love for traditional crafts, urge for adventure, interest in history and a constant drive to find out how things work turn his damp basement in a laboratory for discovery. With materials that others find useless, Bram builds installations that look both organically grown and human made. Take a look at the video of his work Life – Patterns below the interview too.
1. Which tool is essential in your workspace?
It might sound boring, but I think my laptop is most essential for my work. If I have to choose an analogue tool, I’ll go for the flatnose-pliers. Probably more because of the name than the functionality. Also the Stanley knife, very important, and the pencil too. Yeah, wait if I have to choose at gunpoint, then I’ll choose the pencil. Nothing exciting really. Oh and music.
2. How do you keep yourself inspired in your workspace?
Music inspires me. I listen to Funk, Soul, Hiphop, Electro. Basically anything that plays on Intergalactic FM, an amazing online radio station. I also watch internet porn, especially Japanese Wall porn. Please make Japanese Wall porn more known, I want more people to enjoy this! In this genre of porn there is a woman in the wall, she can’t get out, she can’t do much really. In my favorite video there is a husband and wife, and the wife orders her husband to pleasure the wall, or something like that. What interests me are the execution and details. I don’t even have to use it for an artwork, its purely the rancidity that I find amazing. In Dutch or American porn they would never take the effort to make a wall like that. Thats why Japanese porn is the best: its sophisticated, incredibly nasty, but also the most refined.
3. Why did you chose this setting as your workspace?
The space in which I work inspires me too. I was looking for an old school workspace like grandfathers and uncles used to have. I enjoyed working in space like that, I just don’t feel at home in those huge, open and modern ateliers. Here I’d like to image that a craftsman already worked here 300 years ago. I researched the maps of Roermond and it turns out that these basements are hundreds of years old. The old city wall was just outside this house and behind it are the Roermond catacombs. I’m convinced I’ll only need to break 0.5 meter through the walls and I’ll reach those tunnels. Then I can have all the adventures I always want to have.
I chose for Roermond, because I grew up here. Before I had the impression I needed to move far away, to London for example. I would like to have gone back there. I thought a big city was necessary for your network, but I’ve learned you can also maintain that from the periphery and have the advantage of low rent. That gives you so much freedom: I don’t have to accept every commission I get just to make money. That makes me much happier.
4. If you could visit the workspace of another artist or creative, who would it be, and how would it look like?
Nikki de Saint Phalle and her husband Jean Tinguely: I’m not necessarily a fan of their work, but I love their approach. Jean Tinguely started his last mega work in the forest after they split up as lovers. Purely to build and only for himself, without any funding he dedicated himself to that project. I would love to walk around there while he is working. Also when his wife would be visiting. The interaction between them I find really interesting.
5. What is the best advice you have ever been given?
Perhaps its not the best advice ever, that’s too cliché, but it’s a great advice for artists: When working on a project you follow a specific road to achieve a goal. Sometimes it turns out this road is not ideal and your goal can be reached much easier. Stubborn people won’t take that shortcut, because they already spend so many hours in the long method. Yet by doing this they miss the point, which is simply keeping the goal in mind and don’t consider your hard work as lost. The end result will be just as good by taking that shortcut. Try and break your own tradition when it can offer something good. Imagine I would still be cutting and pasting everything by hand, while I can simply use Illustrator. You could say the manual labor offers a more original work, but I think thats nonsense: The artist dictates the originality or quality of the end result, not the difficulty of the method.
Yet by doing this they miss the point, which is simply keeping the goal in mind and don’t consider your hard work as lost.
6. What advice can you give to other artists and creatives?
I don’t feel experienced enough to give others advice, so I will pass on the advice on shortcuts to others.